استخراج

استخراج

استخراج معدن فرآیند پیچیده ای است. طراحی و اجرای درست و مناسب فرآیند استخراج معدن مستلزم بکارگیری روش های متنوع مهندسی در چارچوب تکنیک ویژه برای هر کانسار است. بر این اساس طراحی دقیق، برنامه ریزی منسجم و اجرای درست یک پروژه استخراج معدن، بهره وری مطلوب و کاهش هزینه های عملیاتی و افزایش سود سرمایه گذاری را در پی خواهد داشت. استفاده از ماشین آلات، تکنولوژی و روش های نوین معدنکاری می تواند اقتصاد معدنی را پویا و پایدار کند. تخصص و تجربه پارامترهای لازم و کافی برای ارایه یک طرح استخراج مناسب می باشد.

شرکت زر یاب نگاره کوروش دارای متخصصین با تجربه در زمینه استخراج معدن می باشد و همه نیازهای تخصصی را در این زمینه پاسخگو است.

استخراج معادن به روش های سطحی و زیرزمینی صورت می پذیرد. در استخراج سطحی عملیات باطله برداری و استخراج کانسنگ در فضای باز انجام می شود و از نظر استفاده از ماشین آلات بسیار بزرگ با قدرت و ظرفیت زیاد محدودیتی وجود ندارد. تولید و ایمنی در روش های استخراج سطحی بالا است و هزینه استخراج کم می باشد. با توجه به کم بودن هزینه های استخراج سطحی، امکان استخراج کانسنگ های با عیار کم وجود دارد. بر این اساس روش های استخراج سطحی معادن به ویژه روش استخراج روباز برای ذخایر توده ای که در سطح یا نزدیک سطح قرار ندارند نیز به کاربرده می شود. این روش بیشتر برای معادن فلزی که توده ای و کم عیار هستند کاربرد دارد. در این روش باطله ها به محلی دورتر از محل استخراج حمل و انباشت می شوند. ذخایری از قبیل زغالسنگ، بوکسیت، ژیپس و فسفات با روش استخراج سطحی از نوع سطح برداری استخراج می شوند. در این حالت استخراج به طور پیوسته انجام می شود و دو سیستم جداگانه برای استخراج و حمل مواد معدنی وجود ندارد و باطله هم در نزدیک محل استخراج انباشت می شود. درصورتیکه ماده معدنی در عمقی واقع باشد که استخراج آن با روش ها روباز اقتصادی نباشد یا در ادامه استخراج به روش های روباز، پس از زمانی که نسبت باطله برداری به ذخیره قابل استخراج از حد اقتصادی فراتر رود، استخراج معدن با روش های زیرزمینی انجام می پذیرد.

برای تصمیم گیری درخصوص انتخاب روش استخراج سطحی یا زیر زمینی عمق ماده معدنی پارامتری مهم است. بین اعماق کم و اعماق زیاد نقطه ای وجود دارد به نام نقطه سر به سر. در این نقطه استخراج ذخیره هدف چه با روش های سطحی چه با روش های زیرزمینی از نظر اقتصادی دارای مزیت برابر است. بنابراین درصورت به دست آوردن این عمق، می توان گفت ذخایر بالای این عمق می بایست به روش های سطحی استخراج شود و استخراج ذخایر پایین این عمق به روش زیرزمینی مقرون به صرفه می باشد. برای تعیین و محاسبه عمق سر به سر یک بررسی فنی و اقتصادی کامل مورد نیاز است. مقدار عمق سر به سر در شرایط مختلف، کشورهای مختلف و حتی نقاط مختلف در یک کشور متفاوت است. عوامل وابسته به ذخیره و عوامل غیر وابسته به ذخیره بر تعیین و محاسبه عمق سر به سر مؤثر هستند. عوامل وابسته به ذخیره عبارتند از نوع ذخیره، محل قرارگیری آن، شیب، ضخامت، عیار، ضخامت لایه های باطله و بسیاری عوامل دیگر که در قیمت تمام شده استخراج تأثیر دارند. عوامل غیر وابسته به ذخیره عبارتند از شرایط اقتصادی، یارانه ها، مالیات ها، مقدار تقاضا برای ماده معدنی مورد نظر، قیمت کالای معدنی جایگزین، نرخ بهره، تورم، نرخ برابری ارزهای خارجی و.. . علاوه بر اینها می بایست توجه داشت که تغییر و پیشرفت تکنولوژی هم موجب خواهد شد که مقدار عمق سر به سری با زمان تغییر کند.

استخراج معدن به روش زیرزمینی با تکنیک های متنوعی قابل طراحی است. تقسیم بندی روش های زیرزمینی منطقی نیست. به طور کلی توجه به این مورد ضروری است که می بایست تیم طراح استخراج، تسلط کامل بر کلیه روش ها و تکنیک های استخراج داشته باشد تا بتواند با در نظر گرفتن صدها عامل و متغیرهای فراوان، بهترین روش استخراج را طراحی نماید.

انتخاب و مدیریت ماشین آلات معدنی، گامهایی مهم در استخراج پویا و کنترل اقتصاد معدن می باشند. به طور کلی ماشین آلات استخراج معدن را می توان در سه دسته تقسیم بندی کرد: ماشین آلات حفاری و برش، ماشین آلات ترابری و ماشین آلات ایمنی و خدماتی. پارامترهای زیادی در انتخاب ماشین آلات معدنی مؤثر هستند. اطلاعات کامل از ماده معدنی و معدن تا قابلیتها، مزیتها و معایب ماشین آلات نیاز هست تا انتخاب درست برای نوع و تعداد ماشین آلات استخراجی یک معدن صورت پذیرد. تمام ماشین آلات استخراج معدن که از قدیم تا امروزه ساخته شده اند و در آینده ساخته خواهند شد در یک هدف اصلی با یکدیگر مشترک می باشند و آن عبارت است از افزایش راندمان تولید. امروزه یکی از مهمترین معیارهای مقایسه روش های استخراج معدن و ماشین آلات استخراجی با یکدیگر، میزان پیوستگی تولید آنها است. معدنکاری امروزه به دلیل دارا بودن حجم سرمایه گذاری بالا، برای مقرون به صرفه بودن نیاز به تولید زیاد دارند و تولید زیاد جز با پیوستگی تولید امکان ندارد. در همین راستا می بایست به پارامتر هزینه تعمیرات و نگهداری ماشین آلات استخراجی هم توجه داشت. این پارامتر علاوه بر بعد مالی، از نظر پیوستگی تولید نیز مهم می باشد.